Vairumam Latvijas iedzīvotāju 4. jūlijs neizsaka pilnīgi neko, savukārt bija tādi, kas svinēja Amerikas Savienoto Valstu neatkarības dienu, citi tikmēr teicās sērojam par holokaustā bojā gājušajiem ebrejiem. Sēras bez šaubām nomāca visu pārējo. Vismaz medijos radās tāds iespaids. Ticu, ka bija sērojošie, bet nevarēju nepamanīt tos, kuri šo traģēdiju izmanto kā savas karjeras pakāpienus, izdabājot noteiktam sabiedrības slānim. Protams, jebkurš genocīds, vardarbība, ciešanas un nelaimes ir briesmīgas. Nav pieņemami jebkādi aizspriedumi ne pret vienu tautu. Saprotams, ka ebrejiem ir pamats sērot 4. jūlijā par saviem Otrajā pasaule karā kritušajiem tautiešiem. To pašu dara ikviena tauta, pieminot traģiskos vēstures notikumus. Tomēr ik reiz, kad Latvijā pienāk 4. jūlijs, notiek lietas, kuras nekādi nevar palikt nepamanītas. Tas ir tikai labākajā gadījumā. Netrūkst gadījumu, kuri atstāj paliekošas un negatīvas sekas. Viens, ko ar katru gadu noklusēt kļūst aizvien grūtāk, ir nemitīgā vainas apzināšanas tapināšana par tā sauktajām „latviešu šāvēju vienībām”, kuras Viktora Arāja un Herberta Cukura vadībā esot Latvijā sarīkojušas bez maz vai lielākās ebreju eksekūcijas Eiropā.
Bez tā nevar nepieminēt par tradīciju kļuvušos ebreju kopienas sēru  mītiņus pie memoriāla Gogoļa ielā Rīgā, kur katru gadu pulcējas tie, kas piemin  1941. gadā nodedzinātajā sinagogā bojāgājušos. Nevienam nebūtu tiesību pārmest  šiem cilvēkiem to darīt, taču runa jau nav par to. Runa ir par to, ka ik reiz,  kā šeit ieskanas rabināta pārstāvju un atnākušo valsts amatpersonu balsis, sākas runas un minējumi par  milzīgo bojāgājušo skaitu šajā sinagogā. Dažus gadus atpakaļ Maijas Miglas reportāžā no pasākuma  vietas LTV1 “Panorāmā” skanēja sekojošais: “Pirms 63 gadiem nacistiskās Vācijas  okupācijas laikā tajā tika ieslēgti un dzīvi sadedzināti cilvēki. Nav bijis  iespējams noteikt viņu skaitu– daži desmiti vai vairāki tūkstoši.” Saprotiet  pareizi, noziegums jau tāpēc nekļūst mazāks vai attaisnojams, bet kamdēļ šī  savādā aritmētika? Beidzamos gados vismaz tiek diskutēts par to vai šajā  sinagogā var ietilpt divi tūkstoši cilvēku, kas mokošā nāvē esot nosmakuši un  sadeguši. Vismaz šogad atklāti bez liekas propagandas tiek pieminēts, ka neesot  izdevies apzināt, cik tad ir to bojāgājušo, jo dažādos avotos esot minēti  skaitļi no pieciem ebrejiem līdz pat trijiem tūkstošiem nelaimīgo. Ļoti precīzi šīs  bezatbildīgās manipulācijas ar skaitļiem nodēvējis vēsturnieks Aivars Stranga,  kurš Latvijas Radio 1 to reiz nodēvēja par neķītru melošanu. Viņš  pauda, ka nedrīkst ikvienam noziegumam piegleznot fantastiskus skaitļus, minot  par piemēru Gogoļa ielas sinagogu un Salaspils nometni, kad padomju režīms  centās pierādīt, ka Salaspilī esot nogalināti bez maz vai simtiem tūkstoši cilvēku.
Ko tur liegties, bija Latvijā Viktors Arājs, bija tādi, kuri piedalījās  ebreju administratīvajās pārvietošanās un sodu izpildēs. Bija arī tādi, kas  piedalījās ebreju tautības cilvēku apšaušanā.
Melu sacensības?
Dāsni savos apgalvojumos par latviešu zvērībām ir daudzi, piemēram- Marģerts Vestermans starp lielākajiem Otrā pasaules kara slepkavām pat min latviešu lidotāju un aviokonstruktoru Herbertu Cukuru, kurš esot vainojams 30 000 ebreju nāvē.
Nav šaubu, ka tie ir neticami  pārspīlējumi un izdomājumi, kas balstās uz acīmredzami izdomātiem, pat  fantastiskiem faktiem. Herberts Cukurs nav piedalījies masu slepkavībās un pat  ne sinagogas nodedzināšanā Gogoļa ielā, ne sinagogas dedzināšanā Šmerlī, kas  notika 1941. gada 2. jūlijā. Nevar nepieminēt, ka šodienas sēru procesiju  dalībnieku versijas par bojāgājušo skaitu šajā traģēdijā saskan ar okupētās  Latvijas (LPSR) Valsts Drošības komitejas izstrādāto versiju, kurā minēti  aptuveni 300 bojāgājušie. Vēlāk šis skaitlis pat palielinājās līdz neticamiem  skaitļiem- diviem tūkstošiem. Liecības, uz kuru pamata gan LPSR VDK balstīja  savas apsūdzības, gan šodienas Gogoļa ielas sērotāji uzskata par ticamu pamatu  notikušajam, ir vairāk nekā nekorektas un robežojas ar šķebinošu fantastiku.  Pārsteidzoši “precīzas” ir liecības, kuras glabājas “Yad Vashem” arhīvā  Jeruzalemē. Tajā galabājas holokausta laikā Latvijā izdzīvojušo ebreju liecības.  Piemēram Rafaels Šubs, kas esot izdzīvojušais šajos slaktiņos, 1949. gadā esot  liecinājis, ka H. Cukurs 1941. gada 2. jūlijā sadedzināja astoņus ebrejus-  sinagogas kalpotāju Feldheinu, viņa sievu un četrus viņu bērnus, un beigās arī  rituālo kalpotāju Mincu. Ja arī šāda traģēdija notika, tad pierādījumu vai  jebkādu ticamu liecību, ka to tik tiešām izdarīja Herberts Cukurs, nav un nemaz  nevar būt, jo 1941. gada jūlijā latviešiem un latviešu militarizētajām vienībām  nebija pilnīgi nekādas lemšanas tiesības. Vēl Šubs liecinājis, ka 4. jūlijā  Cukurs esot aizdedzinājis Lielo sinagogu uz Gogoļa ielas, kurā tajā brīdī esot  uzturējušies 300 Lietuvas ebreju. Savukārt Abrahams Šapiro no Minhenes  liecinājis, ka Cukurs jau pieminētajā 1941. gada 2. jūlijā ar saviem padotajiem  ielauzies Šapiro ģimenes dzīvoklī un pieprasījis, lai visu vērtīgo, kas tur  atradās, atdodot viņam, bet ģimenes galvu Pinkusu Šapiro Cukurs aizvedis sev  līdzi. Visbeidzot Cukurs esot pievācis arī šo dzīvokli, kas nonācis viņa  īpašumā. Vēl viens Minhenē mītošais liecinieks Makss Tukacīrs 1948. gadā  liecināja, ka 1941. gada 1. jūlijā Cukurs esot iestājies organizācijā  “Pērkoņkrusts”, kas nav patiesība, protams, un ievācies pazīstamā ebreju  baņķiera Šmulana namā, kas atradies Valdemāra ielā 19 (Rīgā). Viņš arī  liecināja, ka Cukuram bijis revolvers, ar ko viņš sistemātiski sitis un  nogalinājis ebreju sievietes. Katru dienu ar savu “naganu” viņš esot nositis no  desmit līdz piecdesmit cilvēkiem. Maks Tukacīrs ir viens no tiem lieciniekiem,  kas esot redzējis, kā Cukurs Rīgas geto centrālajā laukumā apstaigājot rindas,  kurās stāvēja ap 30 000 ebreju. Viņš esot bijis akcijas vadītājs, kas pavēlējis  vairākas dienas pēc kārtas vest uz Biķernieku mežu un nošaut 4000 ebreju. Tos,  kuri negribēja vai nevarēja paiet, Cukurs esot sitis un nošāvis ar pieminēto  “naganu”. Tā tas esot noticis līdz pat 1941. gada 8. decembrim. Mihails  Mironovičs, kurš pēc apmešanās Ņujorkā (ASV) kļuva par Mihaēlu Mironu,  liecināja, ka redzējis kā Cukurs, jājam zirga mugurā, šāvis uz ebrejiem. Šo  liecību apšauba Latvijas Kara muzeja Otrā pasaules kara vēstures nodaļas  vadītājs Uldis Neiburgs, kurš noskaidrojis, ka nevis Cukurs, bet gan V. Arājs  mēdzis doties izjādēs ar zirgiem, jo Cukurs jau kopš Latvijas neatkarības  laikiem bija aizrāvies ar tehniskajiem transporta līdzekļiem (tai skaitā  aviāciju). Vācu okupācijas laikā Cukurs izmantoja tikai vieglo automašīnu. Gluži  vai Holivudiskas šausmu ainas savās liecībās minējusi Sonja Kalmanoviča no  Telavivas (Izraēla), kura Cukura sakarā stāstījusi, ka 1941. gada 30. novembrī  viņš esot sitis ebrejus ar lielu pātagu, kuras galā bijis piesiets smags metāla  gabals. Ar šo pātagu Cukurs esot sitis ap 300 ebreju sievietes. Vēlāk viņas  visas esot nošautas divu dienu laikā. Īzaks Karms no Ņujorkas esot pat redzējis,  kā Cukurs nošauj kādu vecu ebrejieti, bet pēc tam kādu mazu ebreju bērnu.
Kā “īpašs” liecinieks minams Dāvids Fiškins, kurs apgalvojis, ka Herbertu Cukuru pazīstot personiski. Fiškins apgalvoja, ka Cukurs esot sadists un liels kara noziedznieks, neskatoties uz to, ka par tādu atzīst tikai tiesa, jo viņš personīgi nogalinājis simitiem ebreju. Cukurs personīgi esot konvojējis 10 000 ebreju, kuri vesti uz nošaušanu. Tos, kas nav varējuši paiet, Cukurs atkal nošāvis. Starp nošautajiem bijuši desmit bērni un zīdaiņi. Tieši desmit. Tajā pašā dienā Cukurs mežā personīgi esot nošāvis piecsimts ebreju. Gerds Vanreihs savā liecībā min vēl šaušalīgākas ainas- viņš minējis, ka Cukurs kādai ebreju sievietei no rokām izrāvis divus zīdaiņus un sašķaidījis tiem galvaskausus. Tas esot noticis Rīgas ebreju slimnīcā un tā ārsta klātbūtnē, kas H. Cukuru esot izmeklējis un dakterējis pirms slavenā lidojuma uz Gambiju…
Faktiski šīs arī ir tās liecības, uz kuru pamata Izraēlas valsts specdienests organizēja Herberta Cukura sadistisko noslepkavošanu 1965. gada 23. februārī Montevideo (Urugvajā). Ticēt tām vai nē? Ir daudzi fakti, kas ir apšaubāmi. Kaut vai tas, ka Herbertam Cukuram bija tik pārcilvēciskas spējas, lai ar revolvera spalu vienas dienas laikā nosistu piecdesmit cilvēku. Tāpat maz ticams, ka Cukurs izmantojis milzīgu pātagu ar tajā iesietu dzelzs gabalu, lai piekautu trīssimts ebreju sievietes. Ir grūti iedomāties, kā Cukurs varēja uzspēt dažu dienu laikā nogalināt tūkstošiem ebreju, vairākus simtus no tiem personiski, atrodot vēl laiku un galvenais- spēku staigāt pa turīgo Rīgas ebreju dzīvokļiem, lai tos izlaupītu. Tāpat liekas neticams tas, ka izdzīvojušie liecinieki pauž pārliecību par to, ka H. Cukurs 1941. gada 2. jūlijā nodedzinājis gan divas sinagogas, kas bija stāvgrūdām pilnas ar ebrejiem, paspējis apšaut dažus simtus un vēl sist ar savu slaveno “naganu” ducim nelaimīgo. Jā, Cukurs ir bijis virsnieks V. Arāja vienībā, bet jau sen zināms, ka viņš bijis tikai tehniskais virsnieks, kas atbildējis par autotransporta garāžu. Nekādu pilnvaru rīkot tik vērienīgas ebreju slepkavošanas, laupīšanas un īpašuma pārdales Ostlandes galvaspilsētā viņam protams nebija. Neticami, ka Cukurs vai kāds cits to būtu darījis seperātā veidā, slepeni no vācu amatpersonām. Un kā zināms, nav nekādu pazīmju, ka šādu pilnvarojumu ir bijis. Pat arī ne Arājam.
Par vēsturi bez pārspīlējumiem!
Jau iepriekš esmu rakstījis, ka  šāda nekorekta faktu sagrozīšana, apvainojumu vispārināšana un pārspīlēšana,  nekādi nekalpo objektīvai vēstures izpratnei. Kam jānotiek, lai beidzot  sabiedrība apjēgtu, īpaši ar to domāju tos, kas itin centīgi apmeklē 4. jūlija  un tam līdzīgos pasākumus, ka ne jau kolektīvās atbildības nastas uzlikšana  kādai tautai būs tas labākais ceļš. Īpaši, ja paši nav bez grēka, ar to domāju  ebreju kopienas lielākās daļas lojalitāti Latvijas okupācijas spēkiem 1940.-  1941. gados. Veicot pašu elementārāko aptauju, palasot komentārus un diskusijas  internetā, kontaktējoties ar cilvēkiem, ir redzams, ka ar katru gadu šī  nedabiskā holokausta “pētīšana”, asaru pieprasījums no latviešiem, nes tikai  aizvien lielāku nepatiku, neiecietību un pat dusmas. Ir viena “lieliska”  recepte, kas izrakstāma, lai panāktu asu konfrontāciju starp latviešiem un  nelatviešiem, šoreiz ebrejiem- lieciet pirmajiem visu laiku justies vainīgiem  par to, ko viņi nav darījuši. Pieprasiet meslus par to, par ko maksāt nenākas.  Un rezultāts ilgi neliks gaidīt. Bet vai nevarētu būt tā, ka kāds spēks tieši to  grib, jūtot, ka holokausta tēma atkal tiek mazliet piemirsta? Gribas prasīt tā  pat kā to rakstīja bijušais Latvijas goda konsuls Čikāgā (ASV) Norberts  Klaucēns: “Cik ilgi vēl Holokaustu pētīsim?” Viņš rakstīja: “ar kādām tiesībām  prezidente (V.V. Freiberga) runā tautas vārdā ar pasaules ebreju organizācijām,  un nepārtraukti atbalsta turpmākas holokausta izpētes? Prezidente neņem vērā, ka  latvieši ir inteliģenti cilvēki, kuri visi kādreiz prata iemācīties krievu  valodu, un, ka viņus nav jāturpina mācīt bērnu dārza līmenī par holokaustu.  Prezidentei nav no svara, ka apmēram 90% latviešu nebija pat dzimuši pirms 1945.  gada, un viņiem nav nekāds sakars ar noziegumiem pret ebrejiem, ne ar  holokaustu”. Vēl kas- tai pašā LTV1 “Panorāmā” izskanēja aicinājums no atceres  pasākuma- “pielikt spēkus cīņā pret vardarbību un aizspriedumiem, lai nekas  līdzīgs neatkārtotos un ļaunuma spēki nevaldītu pasaulē.” Izdzirdot šo, neviļus  nobijos: “ko tad esmu palaidis garām?” Vai tiešām Latvijā atsācies holokausts?  Vai Latvijā atkal ienākuši Vācijas karavīri? Vai Biķernieku mežā un Šķēdē atkal  atskan šāvieni? Laikam gan nē. Tad pret kādu vardarbību mums būtu jāpieliek  spēki? Vai būtu jāsāk vadīties no skandalozā cilvēku mednieka E. Zurofa  direktīvām- “stučīt” ebreju ienaidniekus?
Vai noziegumam ir lielāks svars,  ja upuru sarakstiem pieliksim klāt dažas nullītes? Domāju, ka nē. Bet ja kāds  tādā veidā iegūst tik pat nullītes klāt pie savas bankas konta, cik izdomā to  nelaimīgo skaitu, kas tika nogalināti Salaspilī vai kādā sinagogā, nedomāju, ka  to vairs var uzskatīt par traģēdiju. Tas jau sāk atgādināt nekrietnu biznesa  plānu, kura dalībnieki ir pelnījuši sabiedrisko nosodījumu.
Aigars  Prūsis
 
1 komentārs:
1948. gadā, Liepājas ģimenes ārste Dr. Morova (ēbreju tautības) nogalināja manas vecmāmiņas dēliņu, kuram bija tikai 2 gadi. Principā tieši vecmāmiņas acu priekšā izdarīja injekciju galvā caur ausi ar nesamērīgi lielu šprici, aizbildinoties, ka tiek skalota auss. Protams, ka manai vecmāmiņai bija tikai nelāgas priekšnojautas, bet ne pierādījumu.
Pēc aptuveni 20 gadiem 70-tajos, līdz manai vecmāmiņai nonāca ziņas, ka Dr. Morova tiek tiesāta, jo vairāku gadu garumā nogalinājusi daudzus bērnus Liepājā - tieši puikas. Tiesā Morova esot stāstījusi, ka tādējādi rīkojusies, lai atriebtos latviešiem par piedalīšanos holokaustā un ja nogalināšot puikas, tad tauta izmiršot.
Nabaga ēbreji tik ļoti pārņemti ar atriebību, ka bija kļuvuši akli, jo mans vectētiņš, nogalinātā puisīša tēvs, ir ceturtdaļērbrejs un ļoti prasmīgi Padomju laikā to slēpis, sak, nezin kādi laiki vēl pienāks. Arī mana vecmāmiņa un viņas mamma Liepājā holokausta laikā palīdzēja ēbrejiem, cik, nu, varēja - kad ēbrejus veda pa Kaiju ielu uz piespiedu darbiem, viņas speciāli gāja uz ielas, izliekoties tīrām ielu, bet spainī uz ielas vidū atstāja kūpinātas zivis (paši bija zveinieki), sak', lai jau žīdiņiem tiek kāds labumiņš.
Nu, nav taisnības pasaulē!
Ierakstīt komentāru