Neskaidrības par kuģa "Beverīna" bojāeju joprojām vairāk, nekā skaidrību. Tomēr daudzus no mums māc bažas, ka apstiprināsies pašas sliktākās priekšnojautas: cilvēku glābšanai tika izdarīts par maz. Nekādu iemeslu kādu vainot nav, taču nevienas pienācīgas atbildes par notikušo nav rastas. No vienas puses skan pārmetumi un lāsti par slikto "Beverīnas" īpašnieku, kurš esot dzinis vētrainā jūrā zvejniekus, otri apgalvo, ka kuģis nav zvejojis, bet ir īsts pirātu kuģis, kas nodarbojies ar nelegālu nozveju. Citi sakās zinām, ka "Beverīna" ķeksējusi no jūras dibena kapara kabeļus. Protams, bēdīgi slavenais "Beverīnas" īpašnieks diez vai ir svētulis, taču kad uz kādas Krievijas zemūdenes vienam kaimiņzemes matrozim radās vēdera darbības traucējumi, mūsu glābšanas struktūras daudz nedomājot metās palīgā. Pieņemot, ka uz "Beverīnas" bija seši vienkārši vīri, kuri nonāca nelaimē, kuri cerēja uz to pašu, šķiet nav sagaidījuši. Arī šoreiz no militāro struktūru puses skan apgalvojumi, ka viss izdarīts uz to labāko.
Neviens domājošs cilvēks nelamās "Virsaiša" komandu par notikušo, kamēr nav neviena paša atzinuma par šo traģisko notikumu. Taču tik pat korektiem vajadzētu izturēties arī pret tiem, kam neveicās. Bet, nē. No valsts dienestu puses tiek pūsts vecās stabulēs: sistēma ir nekļūdīga, pie visa vainīgi paši bojāgājušie (šī attieksme neviļus atmiņā atsauc traģisko notikumu Rīgā, Ķempes ielā). Aizsardzības ministrs Vinets Veldre jau tūlīt pēc nelaimes paziņoja, ka uz "Beverīnas" nebija ne glābšanas vestu, ne plosta (lasāms te: http://www.tvnet.lv/zinas/latvija/article.php?id=572027). Tātad, paši vainīgi. Bet kā gan ministrs to zināja? Ja tomēr plosts un vestes bija? Nākamajā dienā kāds Valsts Vides dienesta inspektors lepni stāsta, kāds "Beverīnas" saimnieks esot briesmonis, kas ņirgājas par Latvijas likumdošanu. Jā, iespējams. Bet kāds tam sakars ar nelaimē nonākušo tiesībām uz palīdzību? SIA "Baltic Fish" vadītājs, kuram piederēja "Beverīna", jūras dzelmē taču neguļ. Valsts algoto amatpersonu izturēšanās šķiet vairāk nekā neatbilstoša. Kaut kā neesmu manījis līdzīgu attieksmi, piemēram, pret Jūras spēkos dienošajiem. Kā nekā viņu kolēģis burtiski nesen nošāvis divus cilvēkus ar pistoli, kas skaitījusies uz kuģa "Zibens".
Neviens domājošs cilvēks nelamās "Virsaiša" komandu par notikušo, kamēr nav neviena paša atzinuma par šo traģisko notikumu. Taču tik pat korektiem vajadzētu izturēties arī pret tiem, kam neveicās. Bet, nē. No valsts dienestu puses tiek pūsts vecās stabulēs: sistēma ir nekļūdīga, pie visa vainīgi paši bojāgājušie (šī attieksme neviļus atmiņā atsauc traģisko notikumu Rīgā, Ķempes ielā). Aizsardzības ministrs Vinets Veldre jau tūlīt pēc nelaimes paziņoja, ka uz "Beverīnas" nebija ne glābšanas vestu, ne plosta (lasāms te: http://www.tvnet.lv/zinas/latvija/article.php?id=572027). Tātad, paši vainīgi. Bet kā gan ministrs to zināja? Ja tomēr plosts un vestes bija? Nākamajā dienā kāds Valsts Vides dienesta inspektors lepni stāsta, kāds "Beverīnas" saimnieks esot briesmonis, kas ņirgājas par Latvijas likumdošanu. Jā, iespējams. Bet kāds tam sakars ar nelaimē nonākušo tiesībām uz palīdzību? SIA "Baltic Fish" vadītājs, kuram piederēja "Beverīna", jūras dzelmē taču neguļ. Valsts algoto amatpersonu izturēšanās šķiet vairāk nekā neatbilstoša. Kaut kā neesmu manījis līdzīgu attieksmi, piemēram, pret Jūras spēkos dienošajiem. Kā nekā viņu kolēģis burtiski nesen nošāvis divus cilvēkus ar pistoli, kas skaitījusies uz kuģa "Zibens".
Ja nemaldos, visas radiosarunas tiek ierakstītas. Nomieriniet cilvēkus un atskaņojiet to, kas netraucē izmeklēšanai. Kamdēļ nemitīgi apgalvot, ka "Beverīnas" kapteinis visu laiku ietiepīgi atteicies no palīdzības, ja publiski šo sarunu nevar atskaņot? Kamdēļ visu laiku atkārtot, ka darīts tika tik daudz, bet "Beverīnas" glābšanā iesaistītā kuģa "Gints" kapteinis sarunā ar "Panorāmu" apgalvo ko citu. Diemžēl, viņa paustais nav pārlieku glaimojošs glābējiem. Ja šis cilvēks saka nepatiesību, likumdošana taču skaidri nosaka atbildību par nepatiesu ziņu sniegšanu.
Visbeidzot, vienreiz taču ir jāmācās! Cik vīriem vēl jāpaliek dzelmē, lai atbildīgie dienesti beidzot reaģētu bez jebkādām šaubām, rīkotos precīzi un sekmīgi? Kā tas vareja gadīties, ka palīgā atsteidzās zviedri, bet viņu helikopterim bija jāsteidz tālāk uz Ventspili, lai uzpildītu degvielu? Runas par pastāvīgu helikoptera posteni Liepājā skan jau sazin cik gadus. Bet sagaidot 2008. gada nogali pat neesam padomājuši par degvielu glābšanas darbiem uz jūras. Rosās domas arī par tiem pašiem vētru brīdinājumiem. Savādi, pirms vienas vētra skan brīdinājumi, skan ugunsdzēsēju padomi kā rīkoties, liela preses uzmanība, bet pirms šīs traģiskās nakts tik vien kā viens teikums meteo ziņās...
Visbeidzot, vienreiz taču ir jāmācās! Cik vīriem vēl jāpaliek dzelmē, lai atbildīgie dienesti beidzot reaģētu bez jebkādām šaubām, rīkotos precīzi un sekmīgi? Kā tas vareja gadīties, ka palīgā atsteidzās zviedri, bet viņu helikopterim bija jāsteidz tālāk uz Ventspili, lai uzpildītu degvielu? Runas par pastāvīgu helikoptera posteni Liepājā skan jau sazin cik gadus. Bet sagaidot 2008. gada nogali pat neesam padomājuši par degvielu glābšanas darbiem uz jūras. Rosās domas arī par tiem pašiem vētru brīdinājumiem. Savādi, pirms vienas vētra skan brīdinājumi, skan ugunsdzēsēju padomi kā rīkoties, liela preses uzmanība, bet pirms šīs traģiskās nakts tik vien kā viens teikums meteo ziņās...
P.S. Aicinu noskatīties LTV 1 ''Panorāma'' sižetu.
1 komentārs:
Galīgas muļķības! Esmu 30 gadus nostrādājis uz šāda tipa kugiem un varu apgalvot,ka nav bijis tāda gadījuma,ka kugis izietu jūrā ar pilnībā nenokomplektētiem glābšanas līdzekļiem.Pastāv Jūras Registra noteikumi un tos vēl neviens nav mēginājis apiet!
Ierakstīt komentāru