Meklēšana

2009. gada 8. janvāris

Ministrs pārpratums

7. janvārī LR1 raidījumā "Krustpukti" bija klausāms odiozais Aizsardzības ministrs Vinets Veldre. Kā jau ierasts, lai ko Veldres kungam neprasīja, viņš atrada jebkādus iemeslus, lai sevi paslavētu. Viņš esot panācis, ka karavīriem nesamazinās algas, viņš esot panācis vislabāko kadru optimizāciju utt. No malas protams izklausījās smieklīgi. Es jau reiz rakstīju par ministra Veldres izteikumiem, kas izklausījās gaužām neveikli- http://aigarsprusis.blogspot.com/2008/12/trs-jautjumi-ministra-veldres-trs.html. Tadēļ neatkārtošos. Taču pārsteidza kas cits: kad tika prasīts par ''Beverīnas'' avāriju, konkrēti- kādēļ ministrs esot teicis, ka Zviedrijas helikopters esot varējis līdz Liepājai atlidot 10- 15 minūtes ātrāk, ja vēlāk noskaidrojies, ka Latvijas helikopters nav spējis ierasties vispār, Veldre sāka stāstīt pavisam jaunu notikušā versiju. Kā izrādās, helikopters, kam bija jābūt gatavībā (cik saprotu, tad pārējie trīs helikopteri lidotāju trūkuma dēļ Lielvārdē vienkārši rūsē) un jāglābj grimstošās ''Beverīnas'' apkalpe, esot bijis remontā kaimiņvalstī un rīcībspējīgie piloti esot bijuši pakaļ šim helikopterim. Vēl vairāk, helikopters tieši tai dienā un tieši nelaimēs stundā jau esot lidojis uz Latviju no remonta, tādēļ Zviedrijas helikopters, matemātiski rēķinot, varējis ierasties ātrāk. Labi pieņemsim, ka tā. Taču tagad ieklausieties: Gaisa spēki pēc taģēdijas ar "Beverīnu" atzina, ka viņu rīcībā ir tikai trīs piloti, kas esot spējīgi pilotēt helikopteri nakts laikā virs jūras, vētrā, lai kādu glābtu utt. Loģiski spriežot, vismaz viens šāds pilots ir Lielvārdē. Bet nē! Pēc 7. janvāra Veldres teiktā izriet, ka tieši avārijas naktī un vētras laikā vienīgais pilots ir nosūtīts uz kādu no Latvijas kaimiņvalsti, kuru Veldres kungs nenosauca (esmu dzirdējis, ka Gaisa spēku helikopterus remontējot Lietuvā un Polijā), lai no remonta savāktu vienu no četriem Latvijas glābšanas helikopteriem. Loģiski spriežot, nebija nekādas vajadzības lidot no šīs nenosauktās kaimiņvalsts nakts melnumā, lai pārvestu uz Lielvārdi helikopteri. Vai šādu procedūru nebija spējīgs paveikt pilots, kura kvalifikācija ir lidot dienas apstākļos, sagaidot rītausmu? Baidos izklausīties pārlieku aizdomīgs, taču man šķiet, ka te der tikai divas versijas.
Pirmā versija: Latvijas Gaisa spēku rīcībā ir tikai trīs piloti un tie miljoni, kas piešķirti šim NBS spēka veidam ir izlietoti citiem nolūkiem, tikai ne pilotu sagatavošanai, kas šķiet tomēr ir pamatu pamats. Ja tā, tad tas jau būtu atsevišķa pētījuma vērts. Jo kā gan nākas, ka kopš Gaisa spēku izveides 1992. gadā to rīcībā nav vismaz tāds lidotāju skaits, kas spējīgi pilotēt vismaz to nelielo avioparku, kas ir viņu rīcība- četri helikopteri Mi- 17 un viena lidmašīna L- 410?
Otrā versija: Gaisa spēkus vada idiots, kuram šķiet, ka avārijas un katastrofas notiek iepriekš precīzi nosakot traģēdijas laiku un vietu, lai glābšanas dienesti varētu pienācīgi sagatavoties. Ja tā, tad te jau nāktos domāt, ka mūsu NBS ir ļoti, ļoti, ļoti lielas problēmas.

Pēc tam ministrs Veldre metāliskā intonācijā paziņoja, ka pie Portugāles krastiem ar katamarānu "Kaupo" notikusi nelaime. Krasta apsardzības dienestam esot ļoti laba sadarbība ar citu valstu dienestiem. Vēl vairāk. Kanādas krasta apsardzes dienests pat esot atzinis, ka Latvijas krasta apsardze esot labākā šajā reģionā. Lai nu kā, arī šie paziņojumi izklausījās smieklīgi. Par laimi ministra satraucošais paziņojums izrādījās pārpratums.

Nav komentāru: