Meklēšana

2010. gada 15. aprīlis

Georga lentītes?

Vienu dienu man kāds krievu tautības kaimiņš jautāja: kādēļ latvieši tik ļoti neieredzot Krievijas karogu un Georga lentītes pie mašīnām? Kādēļ latvieši, ieraugot pie kādas mašīnas Krievijas karogu vai šo Georga lentīti, kļūstot tik dusmīgi, ka esot gatavi pat logu mašīnai izdauzīt? Ko tie simboli esot slikti nodarījuši latviešiem? Es tā padomāju, padomāju un vēl mazliet padomāju. Tad es šim prasu: vai tu zini, cik daudzi latvieši ir cīnījušies un krituši zem Krievijas karoga Pirmā pasaules kara laikā? Šis sakās, ka neko par to nezin. Tad es prasu, vai viņš zin, cik daudz latvieši ar lepnumu ir nēsājuši Georga lentīti? Viņš smaida un izskatās, ka šis pārliecināts par manu blefošanu. Tad es viņam atgādināju, ka tikai vienā Ziemassvētku kaujā vien pret vācu armiju Tīreļpurvā krita vairāk nekā 5000 latviešu karavīru, kuri kaujā devās ar Krievijas karogu. Tad es viņam atgādināju, ka Latvijas armijas pirmais virspavēlnieks Oskars Kalpaks ir apbalvots ar Sv. Jura ordeņa 4. pakāpi (знаком Отличия Военного ордена святого Георгия ). Un tādu gadījumu ir pietiekami daudz, piemēram ģenerālis Rūdolfs Bangerskis. Tad es viņam prasu, kādās kaujās dalību ir ņēmis viņš, ka viņa nodirsto Opel Omega rotā Georga lentīte? Šis apvainojas, sakot, ka tas esot par piemiņu vectēvam, kas esot karojis pret vāciešiem. Nemaz neprasot, kāds viņa vectēvam sakars ar Liepāju un Latviju, saku, ka par piemiņu parasti uz kapiem aiznes ziedus vai vismaz mājās uzklāj galdu, atceroties kādus svarīgus notikumus. Vismaz tā mēs darām, atceroties savus varoņus, piemēram 11. novembrī. Tad šis saka, ka viņš lepojas, ka viņa vectēvs esot cīnījies pret fašismu, tādēļ tā lentīte. Es saku, ka arī lepojos, ka mans vectēvs ir cīnījies Otrā pasaules kara frontē, tikai tādēļ jau manu mašīnu Dzelzs krusta lentes (Das Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes) nerotā. Šis izbrīnīts prasa, par ko manam opim Dzelzs krusts iedots. Es atbildu, ka tāds viņam nebija, taču tavam vectēvam Sv. Jura krusts arī nebija. Šis turpina, ka tā lentīte esot simbols. Tad es prasu, kāds simbols ir tas Krievijas karogs viņa mašīnā. Šis atbild, ka esot lepns par Krieviju. Prasu kādēļ, viņš saka, ka tā esot varena lielvalsts, kas uzvarējusi fašismu. Kad redzu, ka jebkurš jautājums grozās ap fašisma sakaušanu, prasu, kādēl tad viņš savu mašīnu neizrotā konkrēti un precīzi ar simboliem, kas vizualizētu par viņam tik svarīgo uzvaru Otrajā pasaules karā, piemēram Georgija Žukova ģīmetni vai ar attēlu par sarkanā karoga pacelšanu virs Reihstāga. Šis plāta rokas, sakot, ka runāju kā fašists. Un tad es viņam sniedzu atbildi uz to, kas viņu tik ļoti satrauca: latviešiem riebjas, ka ar kaut kādiem simboliem viņiem visu laiku grūž sejā kaut ko un par kaut ko. Latviešiem riebjas patvaļīga vēstures interpretācija, faktu sagrozīšana jautājumos, kas skar pašus latviešus. Tālajā 1914. gadā latvieši ar ziediem un Krievijas karogiem tika pavadīti uz fronti, vēl 1991. gadā latvieši bija gatavi Latvijas karogam blakus turēt jaunās Krievijas karogu, kad Maskavā krievi cīnījās pret PSRS armijas tankiem. Vai neliekas savādi, ka kopš tā laika tik daudz mainījies? Kā jau gaidīju, vīrs tumši zilās treniņbksēs un melnā žokejcepurē atbildi nesniedza. Vien aizslāja uz savu pelēko opeli, virs kura vēja kratīta, purinājās izplūkāta un izbalējusi lentīte oranži melnā krāsā...
Un kad esmu atstāstījis savu piezīvojumu un strauji tuvojas sabiedrībā tik neviennozīmīgi vērtētais 9. maijs, un pie viena otra spēkrata jau redzama provocējošā oranži melnā lentīte, būtu vērts noskatīties pamācošu sižetu, kurā par šīm lentītēm un ar to saistīto vēsturi stāsta militāros un vēstures jautājumos erudītais liepājnieks Juris Raķis.

6 komentāri:

Unknown teica...

Nu ko Tu ņemies, prātīgākais, ko varējāt izdarīt, ir aiziet ar kaimiņu pa simtam ieraut un vienoties kopējā dziesmā, ka pagātne ir pagātne.

Zeus teica...

Lielisks raksts!

Ļoti precīzi un kodolīgi!

Par to, ka "viss grozas ap fašisma sakaušanu" - labs novērojums. Tieši tā jau arī ir. Maz ir kā cita ar ko lepoties, tādēļ šī mitoloģizētā "uzvara pār Fašismu" (bijušo draugu un sabiedroto) ir padarīta par kultu, sava veida jaunu reliģiju.

Jā, laikam lai izprastu šo fenomenu, drīzāk tas ir jāuzskata par reliģisko jūtu izpausmi, kam ar veselo saprātu un patiesību ir maz sakara.

P.S.
Pie reizes - te ir "pastkartītes" par 9. maija tēmu

Anonīms teica...

Labi rūkts. Iekopēju pie sevis..

Anonīms teica...

Прочитал я статью Прусиса - слабовато. Вся аргументация построена вокруг того, что носящие сегодня ленты не участвовали в войне. Что дальше? Почему человек разделяющий взгляды победителей фашизма не может демонстрировать эту солидарность и свои взгляды?
Есть категория людей в любой постсоветской стране, включая Россию, которым эта Победа - нож острый. Вот они и воют и запрещают и переписывают историю и стараются преуменьшить или извратить значение этой Победы - нашей Победы. Потому что эта наша Победа над ними сегодняшними, над их взглядами, над их ценностями.
Они извращают историю даже оплакивая потерю своей государственности - к 9 Мая это не имеет отношения. И победи Гитлер никто бы им никакой государственности не дал. Это откровенное передергивание. Мы празднуем Победу над фашизмом, а не вхождение Прибалтики в СССР.
А уж ответить на вопрос, почему правильные прибалты сегодня иначе относятся к Победе просто - потому что 20 лет весь идеологический механизм работает над созданием образа врага. Потому что лелеят именно то, что разъединяет, а не объединяет. Потому что не нужно властям общая Великая Победа над фашизмом. Вредна для них.

Lasītājs teica...

Cien. autora informācijai - šeit ir izvietots šī raksta tulkojums krievu valodā.

Елки-палки teica...

-> mikle1

Пофиг что вы там празднуйте - делайте это дома и ни у кого не будет никаких претензий.

Сами ведь понимаете, что ситуация явно не однозначная.

Вопрос в том - зачем специально действовать на нервы окружающим?

З.Ы.
А насчет «идеологического механизма» - так вы ничего и не поняли, так и проживете всю жизнь и умрете ничего не поняв - как страус с головей в песке.